Різновиди автомобільних шин

Автомобільна гума – одна з найважливіших деталей транспортного засобу. Це єдиний тип комплектуючих, який контактує з дорожнім полотном, а значить, забезпечує безпеку і керованість під час руху. Існує безліч типів покришок, в залежності від того, на якому типі транспорту їх використовують, в яких дорожніх і кліматичних умовах застосовують. Грає роль також швидкісний режим і рівень завантаженості транспорту. Нижче розглянемо всі доступні на ринку види покришок, їх особливості та призначення.

Класифікація покришок за типом транспортного засобу

Автомобільна гума різниться за типом транспорту, на який її встановлюють. Виділяють легкові, позашляхові, вантажні, комерційні покришки, а також мотошини і шини для спецтехніки.

Легкові шини

Шини для легкових автомобілів – широко поширений тип комплектуючих, їх пропонує велике число виробників. Є два основних критерії, на які слід спиратися при їх виборі – тип протектора і типорозмір. Саме від цих параметрів буде залежати ваша безпека на дорозі, і комфорт керування транспортним засобом. Їх класифікують за сезоном и умовами експлуатації. Також виділяють різні типи протекторів легкових шин – симетричний, асиметричний, спрямований і ненаправлений.

Про всі характеристики легкової гуми можна дізнатися, вивчивши інформацію на боковині покришки. Тут вказано типорозмір, швидкісні індекси, індекс навантаження та інші параметри. На сезонність вказує протекторний малюнок. Зимова гума має більш глибокий протектор, шашки покриті великою кількістю ламелів, дренажні канавки глибокі, часто з зубчастими крайками. Усе це допомагає справлятися з засніженими і слизькими дорогами. Літні шини мають меншу глибину дренажних канавок, ламелізація невиражена, протекторний малюнок більш згладжений.

Вантажні шини

Існує кілька типів вантажної гуми. Пневматичні покришки можуть бути діагональними і радіальними. Діагональні автошини отримали свою назву завдяки тому, що шари корду в каркасах і брекерах перетинаються під кутом 45-60 градусів. А радіальні автошини мають меридіанний напрямок нитки в каркасі і окружний – в брекері. Радіальна гума більш довговічна і має краще зчеплення з дорожнім полотном.

Інша класифікація вантажних покришок спирається на профіль вантажного автотранспорту. За таким принципом є три види автошин: низькопрофільні, наднизькопрофільні і широкопрофільні. Чим нижче профіль, тим краще стійкість автомобіля на дорозі. З іншого боку, такі шини швидко стираються. Широкопрофільну гуму використовують для їзди по бездоріжжю, адже вони здатні забезпечити найкращу прохідність вантажівки.

Також розрізняють типи протектора вантажних шин – дорожній, універсальний і підвищеної прохідності.

Обираючи комплект вантажних покришок, слід розібратися в технічних якостях автотранспорту, і розуміти в яких умовах планується експлуатувати вантажні шини. Якщо ви плануєте їздити у важких дорожніх умовах, то слід підбирати покришки з регульованим тиском. Для стандартних доріг підійде пневматична шина.

Також необхідно звернути увагу на кліматичні умови і пору року. Зимова гума відрізняється від літньої не тільки протектором, але і складом. Врахуйте такі індивідуальні якості вантажного транспорту, як гранична швидкість їзди і місткість. Після цього скористайтеся спеціальними таблицями від дистриб'юторів, за допомогою яких ви зможете підібрати найбільш оптимальний варіант автопокришок для вашого автомобіля. Хорошою допомогою може стати і консультація грамотних фахівців. Експерти сайту Інфошина зможуть відповісти на всі ваші запитання і обрати оптимальний варіант комплектуючих за найкращою ціною.

Якщо ви бажаєте домогтися максимально високої стійкості машини, вам необхідно звернути увагу на низькопрофільні шини. Для позашляховика радимо купувати широкопрофільні покришки. Важливим аспектом є вісь, на яку буду встановлюватися автошини. Передні колеса повинні бути найбільш надійними і міцними, економити тут не варто.

Позашляхові шини

Для потужних автомобілів з повним приводом, які легко долають навіть найекстремальніші ділянки траси, потрібні відповідні покришки. Надміцні протектори захищають вироби від перегріву і деформації. Гумова суміш і малюнок протектора забезпечують якісне зчеплення з покритою снігом або льодом дорожньою поверхнею. Протектори зимових моделей відмінно самоочищаються від снігу та бруду. Дренажні системи будь-якої зимової гуми відмінно справляються з евакуацією вологи з зони контакту, що запобігає виникненню слешингу і аквапланування. Для регіонів з суворими зимами випускаються ошиповані шини, які характеризуються високою прохідністю на засніжених дорогах і під час ожеледиці.

Що стосується літніх позашляхових шин, вони також виробляються на основі найпрогресивніших технологій. Завдяки унікальному складу компаунда і малюнку протектора вони демонструють чудові їздові властивості, високий рівень безпеки та комфортності руху. Літні шини відмінно чинять опір акваплануванню, забезпечуючи стійке положення транспорту на мокрих дорогах. За рахунок унікальної будови протекторів моделі відрізняються високим рівнем їздового і акустичного комфорту. Удосконалення літніх компаундів, з яких виробляється гума, дозволяє знизити опір коченню. Як, відомо, ця властивість літньої гуми дозволяє істотно зменшити споживання палива і кількість викидів шкідливих речовин в навколишнє середовище.

Всесезонні позашляхові шини призначені для використання в умовах м'якого клімату. Покришки поєднують в собі якості літніх і зимових виробів, і відрізняються відмінними ходовими якостями, витривалістю, надійністю і тривалим терміном експлуатації.

Комерційні шини

Експлуатація малотоннажних вантажних автомобілів вимагає правильного вибору шин. Установка легкових покришок на автомобілі даної категорії – це дуже груба помилка, яка може привести до непоправних наслідків. Основна відмінність легковантажних шин – здатність витримувати навантаження до 1,5 тонн на одне колесо, завдяки посиленій конструкції. Практично всі легковантажні автомобілі призначаються для комерційного використання в міських умовах, тому головна вимога до шин для мікроавтобусів та інших видів цього транспорту – поєднання великої вантажопідйомності з високими показниками швидкісних навантажень.

Хорошу легковантажну гуму відрізняє склад гумової суміші. У компаунд для цього виду покришок входять сучасні високоякісні матеріали з оптимальним співвідношенням сажі і діоксиду кремнію. Така формула дозволяє забезпечити надійне зчеплення з дорогою, низький опір коченню для зниження витрати палива. Спеціальна гума для легких вантажівок забезпечує коротший гальмівний шлях у важкого автомобіля.

Виходячи з умов експлуатації, легковантажні шини розрізняють за такими ознаками:

  • здатність витримати навантаження до 1500 кг на колесо;
  • пристосованість до швидкісної експлуатації;
  • робота в умовах міських доріг;
  • маневреність і хороша керованість.

Крім того, шини для мікроавтобусів повинні бути пристосовані до частих гальмувань, руху в умовах пробок, на малих швидкостях, з частою зміною режиму руху. Важливий також розподіл ваги, тому розрізняють покришки за типом осі: рульова, ведуча, універсальна.

Малюнок протектора на легковантажних шинах частіше за все не такий контрастний, як на легкових або позашляхових. Проте, для кожної пори року є свої варіанти покришок, так що серед малотоннажних також виділяють літні, зимові та всесезонні шини. Нарешті, важливу роль при визначенні покришок грає типорозмірність і посадковий діаметр. В даному сегменті це діапазон від R14 до R16.

Щоб автошини служили довго, необхідно точно визначити ті умови, в яких буде працювати ваш мікроавтобус: перевозити вантажі або пасажирів, на яких дорогах, в яких погодних умовах. Чи достатньо буде всесезонного комплекту, або необхідні будуть два набори шин: зимовий і літній. Не варто також забувати, що легковантажні шини бувають без камер і камерними, діагональними і радіальними. Визначити це можна за маркуванням на самій гумі.

Мотошини

Існує ряд відмінностей між авто- і мотогумою. Так, у другій категорії пляма контакту має набагато меншу площу. І саме від цього показника залежить комфорт і безпека на дорозі. Перш, ніж купувати новий комплект, слід визначитися, як саме ви будете його використовувати. Адже агресивна їзда на спортивних треках буде значно відрізнятися від звичайного курсування містом.

Існує два типи таких покришок:

  • діагональний;
  • радіальний.

Перший різновид найчастіше встановлюється на важкі мотоцикли. Ці шини оснащені круглим профілем і високими боковинами. Радіальні покришки, навпаки, мають сплощений профіль і меншу висоту бічних частин. Діагональні покришки отримали свою назву через будову – вони складаються з шарів нейлону, які перехрещуються між собою. Також це може бути хімічне волокно з целюлози. У деяких моделях поверх матеріалу, покладеного наперехрест, може перебувати додатковий шар – ремінь шини. Він сприяє кращому зчепленню з трасою, рівномірно розподіляє тиск по поверхні гуми і сприяє пролонгуванню терміну експлуатації.

Будова радіальної шини відрізняється тим, що тут шари розташовані під прямим кутом до напрямку обертання колеса. Низький профіль таких шин передбачає, що вона не розрахована на високе навантаження. Так що, такою гумою частіше комплектують більш легкі і маневрені спортивні мотоцикли.

Протекторний малюнок мотогуми проектується з урахуванням умов експлуатації. Якщо ви пересуваєтеся містом, шина повинна мати досить ефективну дренажну систему, щоб швидко евакуювати вологу з плями контакту. При цьому, ламелювання не повинно бути занадто густим, інакше знижується зчеплення на сухому асфальті. А ось для далеких подорожей за різними типами покриття і для різних погодних умов краще взяти покришку з багатим протекторним малюнком, який прекрасно впорається з усіма випробуваннями.

Для спортивної їзди з великою кількістю різких поворотів, швидкого розгону і гальмування потрібна шина з максимальними показниками зчеплення на сухій поверхні. Тут протекторний малюнок може бути зовсім скромним, а профіль необхідний досить низький. У каталогах шинних компаній можна знайти і проміжні варіанти для туристичних мотоциклів або класики.

Обов'язково необхідно врахувати і склад компаунда покришки. Якщо в ньому містяться м'які композити, шина буде досить еластичною і забезпечить відмінне зчеплення з трасою. Однак зношується така гума набагато швидше. І, відповідно, жорсткі шини служать довше, але забезпечують гірше зчеплення.

Шини для спецтехніки

Спеціальний транспорт для виконання різних технічних, будівельних, сільськогосподарських, навантажувальних та інших робіт, потребує специфічних шин. Ключовими критеріями при виборі таких комплектуючих є наступні пункти:

  • конструкція покришки;
  • вид шини;
  • протектор;
  • призначення гуми.

Конструкція шин для спецтехніки повинна бути багатошаровою, з посиленим каркасом і потужним брекерним шаром. Це дозволить успішно виконувати навіть найскладніші завдання і справлятися з великими навантаженнями. Що стосується виду шин, їх існує кілька:

  • пневматичні;
  • суцільнолиті;
  • бандажні.

Залежно від того, для яких завдань і на якому виді транспорту використовується покришка, визначається і вид гуми. Протекторний малюнок також повинен обиратися в залежності від виду машини і поставлених завдань. Так, для тракторів, що працюють на пухкому ґрунті, підійде протектор з діагональними блоками у вигляді «ялинки». Якщо йдеться про каток, який рухається з мінімальною швидкістю, тут може застосовуватися гладка слікова шина.

Існує цілий спектр протекторних малюнків шин для спецтехніки, кожен з яких має своє призначення. Особливої уваги заслуговують шини для телескопічних навантажувачів. Важливо, щоб така гума забезпечувала максимальне зчеплення з поверхнею. Адже навіть мінімальна нестійкість може привести до коливання стріли, що призведе до псування вантажу і поставить під загрозу здоров'я і життя робітників на майданчику. Великим навантажувачам грейдерного типу потрібна хороша тяга і максимальна стійкість. Це необхідно для того, щоб забезпечити оптимальний притиск і кут відвалу по відношенню до поверхні, незалежно від каменів і піску, які потрапляють в пляму контакту. Нарешті, покришки для спецтехніки, як і будь-які інші, мають сезонність.

Класифікація покришок за сезонністю

 Автомобільна гума класифікується за сезонами. Залежно від того, на яку пору року розраховані комплектуючі, вони будуть мати певну будову протектора, склад компаунда та інші особливості.

Літня гума

Компаунд літніх комплектуючих містить спеціальні добавки, які дозволяють зберегти необхідний рівень жорсткості при високих температурах навколишнього середовища і асфальту. Крім того, формула гумової суміші розроблена таким чином, щоб шина не втрачала ключових властивостей при перепадах температур під час випадання опадів. Літні шини роблять стійкими до зносу, вони мають низький опір коченню, що дає непогану економію палива.

Протектор літньої гуми менш виразний і глибокий, ніж у зимових зразків. Тут мало ламелів, та й тип самого малюнка значно відрізняється. Проте, у комплектуючих для літа продумана дренажна система, утворена комплексом каналів і канавок. Вони швидко і ефективно виводять вологу з плями контакту, що дає можливість знизити ризик аквапланування.

Зимова гума

Основною властивістю, що відрізняє зимові покришки від літніх, є хімічний склад компаунда. Літня гума, при низьких температурах твердне і втрачає еластичність. Це призводить до зменшення зчеплення з поверхнею і підвищує небезпеку використання. Матеріали, які застосовуються при виробництві шин для низьких температур, вирішують цю проблему. У зимових покришках можуть бути використані:

  • натуральний каучук – гарантує еластичність і пружність, забезпечуючи кращу маневреність на слизьких поверхнях;
  • штучний каучук – впливає на ходові показники, такі як знос, зчеплення і гальмування;
  • технічний вуглець або сажа – визначає зносостійкість і міцність виробу;
  • силіка – саме вона стала відмінним замінником сажі для зимових шин, завдяки стійкості до низьких температур;
  • сірка – служить допоміжним елементом для зв'язку молекул вищеописаних полімерів;
  • натуральні олії або смоли – пом'якшують і служать для збереження еластичності навіть в екстремально низьких температурах.

Ці компоненти здатні забезпечити високу якість і відмінні експлуатаційні характеристики зимових шин. Протекторний малюнок шин для холодної пори року буває декількох типів. Симетричний малюнок дуже поширений і вважається універсальним. Переважно такі моделі мають досить високий рівень гучності в експлуатації по місту, належать до середнього і бюджетного сегменту. З асиметричним протектором випускають більш дорогі шини, які на міських дорогах менш гучні. Спрямований малюнок відповідає за якісне відведення води із плями контакту з дорогою. Такі шини маркуються стрілкою з вказівкою напрямку обертання колеса для правильної установки.

Сучасні виробники шин піклуються про своїх клієнтів, тому намагаються зробити свою продукцію максимально комфортною і безпечною. Це виражається в особливостях будови каркаса зимових шин. Йдеться про те, що багато моделей сьогодні оснащені додатковими ущільнювачами в боковинах. Або ж для бічних частин використовується більш щільний матеріал. Така технологія необхідна для того, щоб запобігти пошкодженню покришки від наїзду на перешкоду, непомітну під снігом.

Зимові покришки з фрикційним протектором розподіляються на три типи – скандинавські або арктичні, середньоскандинавські і європейські шини.

Скандинавскі покришки мають агресивний, яскраво виражений протекторний малюнок. Вони показують відмінні результати на глибокому рихлому снігу, сніговому і крижаному накаті. Шашки протектора мають щільне намелювання  для створення додаткових крайок зацепу. Відрізняється і характер нарізки ламелів, а також краю блоків, які виконані в більш зигзагоподібниму і ступінчастиму дизайні. Це зроблено для того, щоб шина, не оснащена шипами, могла щільніше контактувати з льодом.

Середньоскандинавські шини також мають яскраво виражений малюнок протектора. При цьому вони показують відмінні результати в різних температурних режимах. Такі комплектуючі забезпечують впевнене керування і на сніжному накаті, і на льодовій кірці, і на мокрому або сухому асфальті.

Європейські шини з помірним протекторним малюнком відносяться до класичних фрикційних, вони призначені для використання в м'яких зимових умовах. Вони набули широкого поширення в областях, де в зимовий період дороги частіше мокрі, ніж покриті снігом.

Всесезонна гума

Такі покришки відрізняються рядом особливостей, характерних як для зимової, так і для літньої шинної продукції. Найчастіше експерти рекомендують використовувати такі комплектуючі в регіонах з більш м'яким кліматом, де взимку температура не опускається нижче -10 градусів Цельсія.

Цей тип гуми має не тільки переваги, а й недоліки. Мінуси найчастіше обумовлені саме кліматичними особливостями – не в кожному регіоні зима досить м'яка, а літо відрізняється помірною температурою. Оскільки такий тип комплектуючих використовується більш активно, знос також більш інтенсивний, ніж у сезонних шин. Серед переваг слід зазначити універсальність, адаптивність до перепадів температур. Не треба піклуватися про сезонну заміну покришок. Такі шини дешевше за зимові.